Masz świetny pomysł na biznes i sporo gotówki na jego otwarcie? To świetnie, ale nie pomijaj jeszcze jednej niezwykle ważnej kwestii: twojej lokalizacji. To, gdzie znajduje się twoje biuro czy sklep może zagrać kluczową rolę dla rozwoju twojej firmy. Okazuje się bowiem, że nie ważne, jak dobry masz biznesplan i jak innowacyjny produkt oferujesz, bez dobrej lokalizacji nie odniesiesz sukcesu.
Gdzie postawisz swój lokal?
Albo gdzie zamierzasz go wynająć? To bardzo ważne pytanie, a wielu młodych przedsiębiorców właśnie na tym zagadnieniu chce zaoszczędzić jak najwięcej. Tani lokal w przemysłowej części twojego miasta wcale nie musi być złym pomysłem, ale zwróć uwagę na to, jakich klientów do Ciebie przyciągnie, a w zasadzie, jakich nie przyciągnie, bo ta wartość obchodzi nas obecnie bardziej. Tak naprawdę od miejsca, w którym będziesz stacjonował, zależy to pośrednio, a czasami nawet bezpośrednio to, ile zarobisz i czy w ogóle dasz radę się utrzymać. Pamiętaj o tym, że są miejsca, do których przeciętny konsument nie ma szans dostać się przypadkiem.
Jakich chcesz mieć klientów?
Twoja lokalizacja powinna być oparta przede wszystkim od tego, jakie usługi oferujesz, a co za tym idzie, jaki klient interesuje Cię najmocniej. Jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci, bez sensu jest wynajmować lokal w dzielnicy, w której sprzedawane są ciężkie maszyny, a jeśli chcesz sprzedawać śrubki i zawiasy, nie stawiaj swojego stoiska w dzielnicach drogerii kosmetycznych. Rozejrzyj się po swoim mieście. Bardzo szybko zauważysz, że sklepy są ustawione w pewnym porządku. Bardzo rzadko znajdziesz skupiska wszystkich możliwych branż w jednym miejscu, czasami ciężko o to nawet w galeriach handlowych, a co dopiero na mieście, gdzie w różnych jego częściach są różni klienci.
Przyjrzyj się klientowi specyficznemu
Jeżeli nie jesteś sklepem lub usługodawcą uniwersalnym, takim jak serwis sprzątający albo sklep z ubraniami, przeważnie będziesz zainteresowany dotarciem do pewnego wąskiego, ale pracującego w twojej niszy grona ludzi, którzy są gotowi wydać fortunę na twoje usługi. Nie ma sensu wtedy ustawiać się w centrum miasta, gdzie praktycznie każdy może wejść do naszego sklepu, bo nie ma sensu, żeby każdy do niego wchodził. Nie chcemy wtedy trafiać do ogółu tylko do bardzo konkretnych ludzi, a co za tym idzie, musimy znaleźć się blisko nich albo przynajmniej pojawiać się tam, gdzie oni będą się nas spodziewać i gdzie przeważnie szuka się przedsiębiorstw takich jak nasze.
Oczywiście w miejscach, gdzie przewija się więcej ludzi i jest łatwiejszy dojazd, biznes będzie odwiedzało więcej klientów.